mandag 24. oktober 2011

Lalibela

Jeg hadde lenge hatt et sterkt ønske om å komme til Lalibela for å se de spesielle klippekirkene der. De står på UNESCOs verdensarvliste.
Nå sto de endelig på min reiseplan! Et par timers flytur tok oss nordover til byen Lalibela som ligger ca.2600 moh. Også her var landskapet grønt og frodig etter regntiden. I fjellsidene opp mot byen blomstret aloe vera-planter i nyanser fra lys gult til dyp orange.

Vi tok inn på et hotell som var bygget etter inspirasjon av de tradisjonelle husene her, toetasjers runde jordhytter med gresstak.





Det var ikke mange vestlige turister å se, derimot hadde mange etiopiske pilegrimer funnet veien hit. Da jeg kom til den største kirken, så jeg en eldre dame legge fra seg pilgrimsstaven, ta av seg skoene, bøye seg helt ned på bakken og kysse jorden. Så gikk hun barbent inn i kirkerommet.



Kirkene er bygget på 1200-tallet. De er hogget ut og ned i fjellet slik at taket er i flukt med bakkenivået. Kirkebyggene er  hugget ut av fjellet i sin helhet. Det finnes elleve monolittiske (av en stein) kirker i området og slike kirker finnes visstnok ingen andre steder i verden.

Les mer her på wikipedia.

4 kommentarer:

  1. Flott beskrevet og fine bilder, kanskje jeg en dag tar en tur dit ...

    SvarSlett
  2. Blir nesten som en minireise å lese, litt magisk!

    SvarSlett
  3. Helt klart magisk :)Veldig interessant

    SvarSlett
  4. Så spennende! Flotte bilder. Gleder meg til neste innlegg.

    SvarSlett